Hvorfor skifter danskerne job? Få svaret i AS3 Jobsurvey 2019

Transition Coach-uddannelse "En livslang udviklingsproces"

Siden 2001 har Sonja Lillebæk været ansat som jobrådgiver ved AS3 Employment. Det er altså ikke en overdrivelse at sige, at hun er meget erfaren. Alligevel holder hun fast i, at det er en livslang proces at udvikle sig som coach. Der er altid noget nyt at lære.

Læs her, hvilken forskel AS3s Transition Coach-uddannelse har haft for Sonja Lillebæks arbejde som coach.

Et helt nyt mindset

”Jeg har aldrig været ansat et sted, hvor jeg har lært så meget som i AS3. Ikke mindst i forbindelse med Transition Coach-uddannelsen.

Jeg har fået ændret hele mit mindset i forhold til, hvordan jeg rådgiver ledige og sygemeldte. Og jeg har fået en masse konkrete værktøjer til at spørge ind. Min selvindsigt er blevet udvidet og jeg har fået viden om psykologien hos mennesker i forandring.

Jeg oplever, at ved at bruge coachingteknikker, kommer samtalen meget hurtigere hen til dét, som virkelig er vigtigt for kandidaten; nemlig de ubehagelige følelser, der ofte forhindrer kandidaten i at handle hensigtsmæssigt.

Jeg kan ikke ændre de ubehagelige følelser, og det er heller ikke meningen. Derimod kan jeg hjælpe kandidaten til at blive bevidst om dem og acceptere dem. Når det sker, stopper de ubehagelige følelser ofte hele automatisk med at være i vejen for konstruktiv handling."

AS3 Transition

"Ofte er målet i en coachingsamtale at hjælpe kandidaten til at få et andet perspektiv på en situation. Kandidaten kan nemlig være kørt fast i et bestemt tankemønster, der ikke er konstruktivt. Her kan åbne spørgsmål være en vej frem. For eksempel spørgsmålet ”Hvad kunne du gøre anderledes?”.

Nogle gange vælger jeg at metakommunikere om, hvad der sker i samtalen. Det gør jeg ved for eksempel at sige; ”Jeg kan se, at du bliver ked af det nu. Hvad skyldes det?” På den måde kan jeg forstyrre kandidatens sædvanlige tankegang. Det hjælper tit kandidaten til at få en udvidet forståelse for situationen. Nogle gange er det faktisk ikke særlig meget, der skal til.

Kunsten er at styre samtalens forløb uden at blive styrende for samtalens indhold og udfald. Det hjælper coaching-teknikkerne til. Det er nemlig kandidaten selv, der skal komme med refleksionen, der skal flytte noget. Her er især pauserne i samtalen vigtige. Jeg må dog indrømme, at det kan være svært at blive på egen banehalvdel og ikke forcere samtalen."

I dybden fra start

"Inden jeg tog uddannelsen, brugte jeg faktisk allerede Transitionsmodellen, som man bliver undervist i på Foundationniveau. Den er en grundlæggende del af vores rådgivningskoncept, som jeg allerede var trænet i inden jeg blev en del af uddannelsen.

Modellen giver både et helhedsbillede af, hvor kandidaten er i forhold til zonerne ’Ophør’, ’Omstilling’ og ’Opstart’ og så giver den et indblik i, hvorfor kandidaten reagerer, som han eller hun gør.

Jeg underviser nye rådgivere på Academy-modulet ”Kultur og formidling”. Her fortæller jeg altid rådgiverne, at de skal være opmærksomme på, hvor kandidaten er i forhold til Transitionsmodellen.

Det er et kæmpe plus, at Transition Coach-uddannelsen er blevet en obligatorisk del af certificeringen af nye rådgivere. Det betyder, at de kommer mere i dybden med transitionsbegrebet fra start."

Coaching uden for coachingsamtalen

"Coachingteknikkerne kan faktisk også bruges i en helt almindelig samtale. Man skal dog passe på, selvom det kan være svært at fralægge sig nogle teknikker, man ved, virker. Nogle gange gider den man snakker med nemlig ikke coaches. Nogle gange vil man bare gerne have et godt råd, og det får man jo ikke i coaching.

Hvis man vil bruge sine coaching-færdigheder i en almindelig samtale, skal man altså helt tiden være opmærksom på, hvordan man spørger ind. Man kan godt bruge de samme teknikker, men man skal formulere sig anderledes end i en coachsession.

I en coachingsamtale har man nemlig en tydelig kontrakt for samtalen. Den udstikker helt bestemte retningslinjer, og det har man ikke i den almindelige samtale. Derfor befinder man sig for det meste i et grænseområde mellem coaching og rådgivning i en helt almindelig samtale.

Hvis jeg i en helt almindelig samtale bliver nysgerrig på en problemstilling og beder om lov til at stille spørgsmål til den, bruger jeg jo mine coachingteknikker. Der er det vigtigt, at jeg italesætter, hvad jeg gør og hvorfor. Ellers vil den jeg taler med sandsynligvis undre sig over, hvorfor jeg agerer, som jeg gør."

Skal du på coachuddannelse? Træk i arbejdstøjet – og nyd det!

"Når du har gennemført Transition Coach-uddannelsen, skal du ud og have mere erfaring. Og du skal arbejde med dig selv. For at kunne være neutral og uden værdiladning og for meget kropssprog i samtalen er det nemlig vigtigt, at du har selvindsigt, selvafgrænsning og selvkontrol.

Om alle kan blive en god coach, ved jeg ikke. Men alle kan i hvert fald lære noget af en coachinguddannelse. Hvis jeg skulle give ét godt råd til kommende deltagere på Transition Coach-uddannelsen, er det: Nyd det! Og træk i arbejdstøjet – det er en rigtig god proces!"


Vil du læse mere om den interne Transition Coach-uddannelse? Du kan læse den danske brochure her og den engelske her.

Transition Coach

Transition Coach-uddannelsen blev til i 2008 i et samarbejde mellem AS3 og psykologer ved Aarhus Universitet. Siden har flere end 700 personer taget uddannelsen, som i 2014 desuden er blevet anerkendt og akkrediteret af EMCC (European Mentoring and Coaching Council) for sit høje niveau. Uddannelsen består af tre niveauer: 1. Foundation. 2. Practitioner. 3. Senior Practitioner.